Inbus...
Thread poster: Hans Lenting
Hans Lenting
Hans Lenting
Netherlands
Member (2006)
German to Dutch
Mar 8, 2022

Uit de Wikipedia:

Een inbusbout is een bout die met een inbussleutel kan worden aangedraaid. Meestal wordt een inbus een bout genoemd, maar de definitie van schroef is eigenlijk eerder van toepassing. Men spreekt wel van 'binnenzeskantschroef' of 'binnenzeskantbout'.


Welke term gebruik jij voor de inbus:

1. Inbusschroef
2. Inbusbout


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:08
English to Dutch
+ ...
Schroef Mar 8, 2022

Ik kom eerlijk gezegd vrijwel nooit 'inbusbout' tegen.

 
Hans Lenting
Hans Lenting
Netherlands
Member (2006)
German to Dutch
TOPIC STARTER
Inderdaad Mar 8, 2022

Jan Willem van Dormolen wrote:

Ik kom eerlijk gezegd vrijwel nooit 'inbusbout' tegen.


De bewering in de Wiki verbaast mij inderdaad ook ...


 
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 10:08
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
inbusbout Mar 8, 2022

Duitsers noemen alles wat je in een materiaal kan draaien een Schraube. Accent op de schroevende beweging. Dit kan echter ook een bout zijn .
In het NL gebruiken we doorgaans schroeven en schroef voor verbindingselementen met niet rechte draad.
Alles met een rechte draad noem ik in het NL een bout.
Inbusschroef is dus een Germanisme imho.


Matthijs Frankena
Erwin van Wouw
 
Matthijs Frankena
Matthijs Frankena  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:08
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
'Inbusbout' niet zo ongewoon... Mar 8, 2022

Een kleine zoekopdracht in Google levert 183.000 hits voor 'inbusbout' (waaronder bijvoorbeeld een grote bouwmarkt, vernoemd naar de derde letter van het Griekse alfabet, en vele online ijzerhandels) en een kleine 40.000 voor 'inbusschroef'.

Van Dale kent wel de 'inbusbout' maar niet de 'inbusschroef'.

Ik geef toe, ik neig ook eerder naar 'inbusschroef', maar misschien zijn wij wel de uitzonderingen.


 
Hans Lenting
Hans Lenting
Netherlands
Member (2006)
German to Dutch
TOPIC STARTER
Hier kan ik wel wat mee Mar 8, 2022

Collega Koen op FB:

Screen Shot 2022-03-08 at 11.27.13


Thorsten Hendriks AITI
 
Thorsten Hendriks AITI
Thorsten Hendriks AITI
United Kingdom
Local time: 09:08
German to Dutch
+ ...
BZK schroef Mar 8, 2022

hallo,

ik heb in het verleden voor 2 bevestigingsmaterialen groothandels gewerkt.

inbusschroef/bout is eigenlijk een binnenzeskantschroef/bout; BZK afgekort - engelse term: Hexagon socket head

het verschil tussen een schroef en een bout?
[https://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-het-verschil-tussen-een-schroef-en-een-bout/]

Schroeven:

Schroeven hebben over het algemeen verlopende schroefdraad terwijl d
... See more
hallo,

ik heb in het verleden voor 2 bevestigingsmaterialen groothandels gewerkt.

inbusschroef/bout is eigenlijk een binnenzeskantschroef/bout; BZK afgekort - engelse term: Hexagon socket head

het verschil tussen een schroef en een bout?
[https://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-het-verschil-tussen-een-schroef-en-een-bout/]

Schroeven:

Schroeven hebben over het algemeen verlopende schroefdraad terwijl de diameter vanaf de kop van de schroef uitloopt op een punt.
Schroeven worden meestal verankerd in het materiaal zonder dat er binnenschroefdraad is gesneden.
Schroeven worden aangedraaid door gebruik te maken van een uitsparing in de kop. Dit is ook het geval bij machineschroeven.
De uitsparing in de schroefkop kan een verschillende vorm hebben. Zo kan de uitsparing een rechte sleuf zijn of een kruissleuf. Ook een binnenvierkant is mogelijk evenals een binnen zeskant. Verder is een zespuntige ster (torks, torx) ook mogelijk.
Schroeven kunnen zijn voorzien van verschillende soorten schroefdraad worden voorzien waaronder metrische schroefdraad.
Bouten:

Bouten hebben een gelijkblijvende schroefdraaddiameter die loopt over de lengte van de bout.
Een bout heeft meestal metrische schroefdraad waardoor om de bout een moer kan worden gedraaid die voorzien is van bijpassende metrische binnenschroefdraad.
Een bout kan ook worden gedraaid in een gat in bijvoorbeeld een machine of constructie die voorzien is van bijpassend binnenschroefdraad. Dit binnenschroefdraad kan worden gesneden of getapt met speciale schroefdraadtappen.
Een bout is aan het uiteinde stomp en is daardoor niet geschikt om zonder voor boren rechtstreeks in hout of andere materiaal te draaien.
Verder verschilt de kop van een bout ten opzichte van een schroef. Een schroef wordt aangedraaid door een uitsparing in de kop terwijl een bout meestal een zeskantige kop heeft die doormiddel van aangrijpen aan de buitenkant wordt aangedraaid (volgens NEN 5501). Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van steeksleutels, ringsleutels of een hydraulische momentsleutel worden gedaan.

De inbus/bzk is omschreven in DIN 912 (maar ook 906/908/913/914/6912/7991/7500/7504 - afhankelijk van het soort schroefje/boutje):
[https://www.fasteners.eu/standards/DIN/]
Collapse


Matthijs Frankena
 
Hans Lenting
Hans Lenting
Netherlands
Member (2006)
German to Dutch
TOPIC STARTER
Bout Mar 10, 2022

Achtergrond van mijn poll:

Ik gebruikte altijd inbusschroef. Een bepaalde klant schrijft echter steeds ‘Schraube’, zonder verdere specificatie. De ene keer heeft het betrekking op een zeskantbout. De andere keer op een inbusschroef.

Maar aangezien dit in werkelijkheid een inbusbout is (ik denk zelfs dat er in de machinebouw maar weinig inbusschroeven gebruikt worden, althans ik zie ze nooit), is het probleem opgelost: gewoon bout, voor beide bevestigingsmiddelen.


 
Stefan Blommaert
Stefan Blommaert
Brazil
Local time: 05:08
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Hangt inderdaad van het andere einde af Jun 2, 2022

Het aspect "inbus" heeft te maken met de wijze van aandraaien, terwijl "bout" of "schroef" verwijst naar respectievelijk een platte punt en een schroefpunt (zelfcentrerend en/of -snijdend)...Op eender welke bout kan bovendien aan het voorste einde een moer aangebracht worden, zoals de inbussen die bij IKEA-meubelen geleverd worden...

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Inbus...






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »